hoi,
ik heb net weer 45 min. de DVD van mevr. van Heelsbergen bekeken.
Hier heb ik wel enkele dingen ontdekt;
in het paleis op de dam zijn zowel afbeeldingen te vinden met klassieke verhalen, als afbeeldingen met bijbelse verhalen. Ik moet dus goed oppassen dat ik sommige verhalen niet als klassiek beschouw terwijl ze bijbels zijn.
Ook heb ik gezien dat bijna alle beelden aangeven wat zich bevind in de kamer achter hen.
zo staat voor de schepenzaal vrouwe justitia die de hebzucht (koning Midas) en de nijd (een oude vrouw) vertrapt. links en rechts van vrouwe justitia is te zien dat hebzucht en nijd leidt tot de straf of de dood.
bij de opgang naar de klokkentoren vind je Saturnus als symbool van de tijd. Hij eet een baby op. Dit geeft aan dat de ouderdom de jeugd verslindt.
Bij de kamer voor de huwelijkse zaken staat Venus, de godin van de liefde.
vlakbij Venus staat Mars, voor de wapenkamer, als god van de oorlog.
Ook staat Mars bij de kamer van de schout.
In de klassieke mythologie hebben Mars en Venus een geheime affaire. In het paleis zijn dit ook de enige twee beelden die elkaar aankijken. (vond ik wel een grappig weetje)
Voor de kamer waar de belasting werd geïnd staat Diana, godin van de jacht en visserij.
voor de weeskamer staat Sibele (moeder aarde), als enige moeder die nog over is voor de wezen.
Naast de trap naar de wisselbank en de smeltovens staat Mercurius; de god van de behendigheid en welsprekendheid.
In de vierschaar (waar doodvonissen werden uitgesproken) bevinden zich 2 afbeeldingen met een klassiek verhaal.
een beeldt de barmhartigheid uit; een koning moet zijn eigen zoon veroordelen tot het uitsteken van beide ogen. Hij laat zijn zoon maar 1 oog uitsteken, het andere oog moest bij de koning zelf worden uitgestoken.
de andere afbeelding beeldt rechtvaardigheid uit; (koning?) Lucius moet zijn eigen zonen laten onthoofden en laat dit ook doen zonder er een stokje voor te steken.
Verder zijn op het dak van het paleis nog enkele belangrijke beeldengroepen te zien. zo heb je de
voorzichtigheid/wijsheid (Prudentia), vrede en rechtvaardigheid. De wijsheid was in die tijd de belangrijkste deugd. De rechtvaardigheid was een deugd die voorkwam uit de wijsheid, want als je wijs was, dan was je ook rechtvaardig. De wijsheid en rechtvaardigheid samen leiden tot de vrede. De vrede staat dan weer op de hoorn de overvloeds, want vrede leidt weer tot welvaart.
nog een beeldengroep is die van de waakzaamheid/dapperheid, matigheid en Atlas.
Als de waakzaamheid/dapperheid door de matigheid in goede banen kan worden geleidt, dan kan men alle lasten dragen, zoals Atlas het hemelgewelf kon dragen.
Dit zijn de dingen waarvan ik denk dat ze het meest voor mij van nut zijn.
Ik wil alle godenbeelden nog uitgebreider behandelen, waarbij ik dus uitzoek aan welke atributen je de goden kan herkennen en waarom juist die god voor die bepaalde kamer staat.
Ik weet nog niet zeker of ik de beelden zoals waakzaamheid, wijsheid en rechtvaardigheid ook tot het klassieke verhalengoed kan rekenen, dat moet ik ook nog uitzoeken.
dinsdag 1 december 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten