dinsdag 23 februari 2010

wie was de architect van het paleis? toevoeging

Onder dit kopje heb ik nog een stuk extra tekst toegevoegd, om helemaal compleet te zijn.
groetjes Ellen


Wie was de architect van het paleis?

Jacob van Campen was de ontwerper van het paleis en dus de officiële architect. Hij werd geassisteerd door andere architecten, waarvan de belangrijkste Daniël Stalpaert was. Vanaf oktober 1648 was Stalpaert belast met de dagelijkse leiding van het stadhuisproject. Hierdoor komt het dat Stalpaert eigenlijk veel meer betrokken was bij het project dan van Campen, die niet altijd aanwezig was en zelfs na een aantal jaren opstapt, waarschijnlijk wegens ruzie. Ondanks de weinige betrokkenheid, wordt Jacob van Campen toch gezien als ‘de schepper’ van het paleis. Hij was natuurlijk degene die het hele ontwerp bedacht heeft. Eigenlijk was Jacob van Campen opgeleid als schilder, maar hij kreeg belangstelling voor de architectuur en beeldhouwkunst in Italië. Hij gaat, zoals in die tijd heel gebruikelijk voor een kunstenaar, op reis naar Italië om de kunst van de klassieken te bestuderen. Hierover wordt meer verteld in het hoofdstuk ‘kunstidealen’.
Behalve de architect was er nog een kunstenaar die zeer belangrijk was voor het paleis op de Dam: Artus Quellien. Deze beeldhouwer was eerste ontwerper van de decoratie. Hij ontwierp de beelden die vandaag de dag nog het stadhuis decoreren. Vervolgens heeft hij ook samen met zijn medewerkers de beelden ‘tot leven gebracht’. Ook Quellien heeft de klassieke oudheid bestudeerd en is daarom naar Italië afgereisd. Quellien was een Antwerpenaar, maar ten tijde van de bouw van het paleis aan de Dam was de beeldhouwkunst in de Republiek van een lager niveau dan de beeldhouwkunst van Quellien. Ook had Quellien een goede kennis van de klassieke kunst, waardoor hij de bedoelingen van van Campen goed kon begrijpen. Daarom verhuisde deze Antwerpenaar in 1650 naar Amsterdam om daar te werken aan het stadhuis. In Amsterdam had Quellien een werkplaats tot zijn beschikking waar hij met zijn medewerkers werkte.
Een van de belangrijkste medewerkers van Quellien was Rombout Verhulst. Verhulst heeft nooit Italië bezocht. Dit kan je merken in zijn kunst omdat hij er meer Hollands realisme in zit. De figuren die hij heeft afgebeeld lijken meer op een Hollands persoon dan de figuren die Quellien heeft gemaakt. Verhulst bleef werken in de Republiek en werd daardoor “’s lands eerste beeldhouwer”.
Artus Quellien was in staat zijn leerlingen zo goed op te leiden, dat we tegenwoordig niet aan het beeld zelf kunnen zien of het is gebeeldhouwd door Quellien zelf of een van zijn medewerkers. Hierdoor weten we niet altijd wie een bepaald beeld in het stadhuis heeft gemaakt, tenzij het is gesigneerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten